In de prachtige serie van Retrospective, waarin grootheden uit de geschiedenis van de jazz weer eens voor het voetlicht worden gebracht door een samenvatting van hun oeuvre op veelal dubbelcd’s, is een uitermate geslaagd initiatief van het label. Dit keer betreft het James P. Johnson, een van de grondleggers van de zogenaamde stride piano stijl die zorgde voor de overgang van de ragtime naar de jazz, hij en Jelly Roll Morton waren daarvoor verantwoordelijk. Hij had een grote invloed op het pianospel van Count Basie, Duke Ellington, Art Tatum en Fats Waller die een leerling van hem was. Hij componeerde veel nummers die hits werden zoals het onofficiële volkslied van de Roaring Twenties “The Charleston”. Hij was de alom erkende koning van de New Yorkse jazzpianisten gedurende het grootste deel van de jaren ’30.
Op deze dubbel cd is een belangrijk gedeelte van het oeuvre van James Price Johnson (1894-1955) weergegeven, zoals gebruikelijk in deze belangrijke historische serie betreft het een uitermate goed gedocumenteerde serie opnamen uit de jaren ’20 tot eind jaren ’40. James is hier te horen met solo opnamen, maar ook met orkesten zoals The Louisiana Sugar Babes met Fats Waller op orgel, The Gulf Coast Seven met Johnny Hodges en Barney Bigard, James P. Johnson & his Blue Note Jazzmen met o.a. Sidney De Paris, Vic Dickenson en Ben Webster en talloze andere bezettingen.
Het fantastische van deze serie historische opnames in deze reeks van Retrospective is dat het een perfecte doorsnee geeft van de stamvaders van de jazz, die voor een ieder belangrijk zijn om een inkijk te krijgen in de geschiedenis van de jazz. Ook al luister je naar de hedendaagse jazz, het is toch wel belangrijk om een inzicht te krijgen van de belangrijke voorlopers in de jazz die de sporen hebben gezaaid waar de hedendaagse jazz nog steeds van kan oogsten. Muzikanten als Henry Red Allen, Vic Dickenson, Clarence Williams, Sidney Bechet, Albert Ammons en deze James P. Johnson hebben allemaal bijgedragen tot de ontwikkeling van de jazz tot waar het nu toe is geëvolueerd.
Johnson begeleidde ook talloze blueszangeressen zoals te beluisteren op deze dubbel cd, Bessie Smith is o.a te horen met haar klassieker “Backwater Blues”, Ethel Waters met “My Handy Man” en ook Rosetta Crawford is te horen met “Stop it Joe”. Een geweldige verzameling van de roots of jazz met de eerste stappen van jazzgrootheden als Vic Dickenson, Israel Crosby, Big Sid Catlett, Al Casey, Dicky Wells, Freddy Green,Cootie Williams en veel anderen. Weer een niet te missen bouwsteen in de serie van Retrospective !